Hast du BT gerade als "Lesser Chapter" bezeichnet?
Ansonsten hast du recht!
Hast du BT gerade als "Lesser Chapter" bezeichnet?
Ansonsten hast du recht!
alle Kräftekennen einer Schule ist nicht Schlecht.
Nachmal lesen. Is etwas doof geschrieben, aber gemeint ist, dass er Zugriff auf alle Psi-Disziplinen hat und er die Würfe auf die Wahl der Psikräfte wiederholen darf. Er hat also immer noch nur 3 Psikräfte. Dafür kannst du ihm "Leitender Geist" und noch zwei gute Psikräfte geben welche du perfekt deinen jeweiligen Bedürfnissen anpassen kannst.
Hört sich für mich nach dem besten Psioniker nach den Eldar Runenpropheten (natürlich insbesondere Eldrad) an. Wird seine Puntke wert sein denke ich. Ganz ähnlich wie (zumindest die meisten) anderen BCM.
Nur Vorteile. Und bitte sagt mir nicht ihr Vermisst das einzigartige Spielgefühl das nur der BT geboten hat. Welches war das nochmal? Ach ja das BT reine DAKKADAKKA Armeen waren dank 2 SPezitermis, billigen Speedern und 5er Trupps mit Laska. Es ist so lange her das ich eine Nahkampf Black Templar Armee gesehen habe.
Du weißt aber schon, dass man das nur deshalb gespielt hat, weil es halt ein total veralteter Codex war, der noch uralte Regeln hatte, die eben imba wurden weil niemand sonst den Zugriff darauf hatte. Und weil reiner Nahkampf ziemlich mies war, einfach weil es nicht mit der aktuellen Konkurrenz mithalten konnte. Wer hat den bitte wirklich Angst vor einem Haufen Normaldosen mit 2 E-Waffen zu Zeiten von Protektoren und Co? Billigere Sturmschilde wurden ja auch erst gut nachdem sie erratiert wurden. Das sind halt Probleme von alten Codices. Genauso waren Dark Eldar noch lange spielbar mit ihren 5er Trupps mit Lanze in billiger Barke. Was übrigens exakt das Gleiche ist wie die LasKa Trupps.
Und man spielte keine Black Templar um stark zu sein. Fakt ist, dass die meisten Sachen eher schlechter waren als bei anderen Codices und nur die Sachen welche man durch Änderungen in den Editionen aufgebessert hatte plötzlich so gut wurden. Kombinationen welche Regellücken ausnutzen bzw Dinge welche man locker hätte erratieren können, GW aber unglaublich konservativ bei sowas ist..
Stimmt natürlich, dass man so gut wie nie klassische BTs gesehen hat. Aber auch kein Wunder bei dem was sie aufstellen konnten und wie gut das war..
Aber um das nicht wieder so wirken zu lassen als würd ich nur meckern wollen.. Mir gefallen die Regeln durch die Bank sehr gut.
Balance etc könnte man noch skeptisch sein, aber solange nichts angetestet wurde mit Regeln welche man Schwarz auf Weiß vor sich liegen hat ist das alles nur Blabla..
Vor allem gefallen mir die Sonderregeln für IH, RG und WS. Ich weiß zwar nicht wie man WSs mit nur einem Standard-Bikertrupp spielen soll, aber die Sonderregeln klingen richtig cool. Und die RG... Genial! Und bei den IH freu ich mich einfach, dass sie auch endlich überhaupt mal was bekommen. Vom Hintergrund haben sie mir immer schon gefallen, aber seit dem Wegfallen von Bionics waren sie ja nicht mehr wirklich darstellbar
Genau sowas hätte ich mir für die CSM Legionen gewünscht. AL mit Infiltration für W3 oder sogar W6 Einheiten (mit UCM dann wohl), NL mit Angst und Zurückfallen vielleicht. DG mit FnP (mit Aufpreis natürlich) durch die Bank. Aber naja. Kommt ja hoffentlich noch mit Erweiterungen
Gefällt mir alles jedenfalls ziemlich gut. Hoffentlich wird der Dex so gut wie damals der Imp-Dex seinerzeit. Der Tyradex war ja leider nicht so die Erleuchtung... Aber auch nicht sooo grauenvoll. Von daher kanns schonmal nicht wirklich schlimm werden, selbst wenn Robbi schreibt:P
Die Frage ist nicht, wie ich die BT in letzter Zeit spielen musste, sondern warum ich mich vor ca 10 Jahren für sie entschieden habe. Ich wollte eine Nahkampfarmee spielen. Leider geht das aktuell nicht (1-2 Nahkampftrupps waren zwar immer drin, aber das ist ja nicht was ich wollte) und zukünftig wird es auch nicht gehen. Das finde ich allgemein Schade. Aber es ist ja, soweit man so hört, eh eine Problem der neusten Edition, dass NK bisschen schwach ist. (Wird sich sicher in der zukünftigen Edition wieder ändern )
Sei es drum. Ich habe mich, wie schon erwähnt, damit abgefunden und freue mich auf den neuen Codex. Denn ich bin froh, endlich mal was aktuelles zu haben. Die Art meines Spiels werde ich anpassen und falls mir das was mit die BT bieten nicht gefällt, dann spiele ich halt normale SM. Dafür brauch ich dann ja nicht mal nen extra Codex.
Kurzum: Ich bin froh mit Tyraniden angefangen zu haben, mit denen kann ich meine Nahkampflust befriedigen und egal was der neue SM Codex bringt, ich freue mich drauf.
Und ein Haufen neuer Details von 40k Radio via Nafka:
ZitatAlles anzeigenQ: Is it true that what you guys have is an early playtest material, not the actual printed C:SM codex?
A: I have the final print copy.
Q: Are their any new Special Characters?
A: No.
Q: Is honour guard still 3-10 models, or only available as 5 models similar to command squads or BA honour guard?
A: 3-10
Q: Is relic blade still S+2 AP3 two-handed?
A: Yes
Q: Do Legion of the Damned get Soulblaze like in Apoc?
A: No
Q: Can the LotD still Deep Strike?
A: Yes
Q: Does the LotD still have Slow and Purposeful?
A: Yes
Q: Can the LotD be joined by characters?
A: No
Q: Does Cassius have the Zealot rule?
A: Yes
Q: Do the AA tanks have an alternate fire mode that lets them shoot at ground targets?
A: No, only one firing mode
Q: Can child chapters take the SCs of their parent chapters?
A: No (those are unique to their chapter)
Q: Can Pedro and Lysander be in the same army without using allies?
A: No (CF is one chapter, IF is another)
Q: Are Techmarines slotless HQs like the DA book?
A: Yes
Q: Can Captains still take Artificer Armor?
A: Yes
Q: Do Sternguard combi-weapons still cost 5 points?
A: No, they're 10 points
Q: Does Helbrecht have any other special rules besides the once a game rule that gives fleet/hatred?
A: No
Q: What is the cost of a five man scout squad with a Vet Sergeant?
A: 65 Points
Q: Any changes on Kantor's rules?
A: Basically the same (will be covered on show)
Q: Do bikes and centurions get combat squads rule?
A: Bikes yes, Centurions no.
Q: Is there is any vehicle able to get grav weapons?
A: No
Q: Are neophytes of crusade squad an independent squad that can join the main unit as it was rumoured, or crusade squads are a full unit option?
A: No, like last BT Dex.
Q: Is there option for crusade squads of getting two special weapons?
A: No.
Q: If one crusader squads takes a CLR as transport, it has any point cost reduction?
A: I don't have the BT Dex to check.
Q: Have black templars access to biker scouts?
A: Yes. They have access to everything except Librarians.
Q: Marneus Calgar "God of War" rule is still in there? Has it been replaced by the 3 warlord traits rule?
A: It's different and cool (will be covered on the show).
Q: How many points cost a grav-gun as special weapon on a tac squad?
A: 15 points.
Q: How many points are the lascannon and missle launcher upgrades on the Centurion Devastators?
A: Lascannon is 10, Missile is 10
Q: How much do Relic Blades Cost?
A: Chapter Master and Captain get it for 25 points.
Q: Does the codex include a Power Field Generator (DA Wargear that generates a 4++ for a unit)?
A: No
Q: Can Tactical Marines take a Special Weapon at 5 models?
A: A Squad of 5 can have a special weapon or heavy weapon.
Q: Can Calgar still take up to 3 units of Honor Guard?
A: Yes
Q: Additionally, does his still have the rule that lets him choose to pass or fail morale checks at will?
A: Yes (more in the show)
Q: Are Black Templar Characters required and/or accept challenges?
A: Not required, but they will be sick in challenges
Q: Bikes squads that can be made troops, a minimum of 5 models or 5 models max? there is some conflicting sounding information so people just want to confirm.
A: At least 5 (max 9 with Attack Bike) and if your Captain or Chapter Master is on a bike you make take them as troops.
Q: So Chapter Masters on bikes can unlock bike squads of at least 5 models as troops too?
A: Yes.
Q: Do LotD still have their 3++ save?
A: Yes
Q: Can the Bikers take the grav gun options?
A: Yes
Q: Can Scout Squads take locator beacons or teleport homes?
A: Teleport Homers.
Q: Does Shrike have any other rules?
A: No.
Q: Do Chapter Tactics cost anything?
A: No.
Q: The Stalker, does it have 4 shots total that it can split fire with or does each gun fire 4 shots each?
A: 4 shots each (this will be covered on the show)
Q: Do any of the SC's have Stubborn or Fearless?
A: No
Q: Does the Emperor's Champion take up an HQ slot?
A: Yes
Q: Does Sicarius still re-roll his Sieze Initiative attempts?
A: No
Q: Any change to Razorbacks?
A: I believe they went up 5 points
Q: Does the Ultramarines Tactical Chapter Tactic affect Sternguard special ammo?
A: I believe so.
Q: Also, are bike upgrades for Space Marine Captains cheaper?
A: I think the upgrade stayed the same.
Q: Are normal bikes cheaper?
A: Yes
Q: Are all these answers from an early rendition or playtest and subject to change? Or are these concrete answers from a full codex?
A: The book I have looks like the final. If this is a fake then a ton of effort has gone into this.
Q: Is there any way to assault from vehicles besides assault ramps on land raiders and stormravens?
A: The Land Speeder Storm.
Q: How do Successor Chapters work exactly?
A: This will be covered on the 1 Sept show. The answer is really long and it's easier to just explain it verbally than type it out.
Q: If you have two different chapters that use the same chapter tactic, can they ally to each other?
A: This will als be covered on the 1 Sept show.
Q: How do Camo Cloaks work?
A: +1 to cover, or 6+ cover if not in cover
Q: Can any of the HQs get Camo Cloaks?
A: No
Q: Is there a way to get Eternal Warrior?
A: Yes (will be covered in show (Zion's Speculation: It's a Relic))
Q: Can any of the HQs buy any special rules?
A: No
Q: Do the HQs still have access to Hellfire rounds?
A: No
Q: Can we get a rundown on what Grav Weapons will cost?
A: Grav will be on the show.
Q: In 5th Edition you were encouraged to use SCs as "Count-As" special characters to give you some new/interesting combinations. Is there anything in the new book that allows you to do this?
A: You can no longer do that due to Chapter Tactics.
Q: Just to confirm, this means the Camo Cloaks and the Raven Guard Chapter Tactic stack, right? +2 to their cover saves for having both?
A: They do stack, but there is a caveat to the Raven Guard rule that will be covered on the show. All Chapter Tactics will be covered on the show.
Q: BT High Marshal (Chapter Master equivalent?) Helbrecht has no Orbital Bombardment, but BT can take a "regular" Chapter Master and get the OB from him?
A: Correct, Helbrecht does not have it, but regular Chapter Masters do.
Q: To confirm then, successor chapters who use the same Chapter Tactics as their Parent Chapters can't use the SC of their parent chapter, even as a "Count-As"?
A: Can't use "Count-As" because those are specific to the parent chapter.
Q: Define caveat in terms of Chapters. What are the caveats? Will you go over every chapter?
A: You have not been given all the details of the CT. We're saving that for the show. We weill cover all the CT in detail.
Q: Have Razorback weapon upgrades gotten cheaper, more expensive or stayed the same?
A: Some went down.
Q: How much do Relic Blades cost for Honor Guard?
A: 10 points.
Q: You mentioned that the Raven Guard Chapter Tactics have a caveat. Do all the Chapter Tactics have special caveats in how they can be used?
A: No, there are other rules for RG we didn't mention.
Q: Do these caveats require certain minumum requirements of units or wargear?
A: No.
Q: Are the Drop Pods priced like the DA ones (to include upgrades)?
A: Similiar.
Q: When making an army, are you required to take a chapter trait?
A: Yes.
Q: Is the Exorcists Chapter covered in the list of different Marine chapters/successors in the book?
A: Yes, there is a small blurb, but the do not have a parent chapter.
Q: Are any of these caveats negative things (like the old 4th edition flaws)?
A: No. The caveat is we have not revealed all the abilities for some chapters.
Q: Is there any clue you can give us on the nature of these caveats?
A: There are many layers to the CTs (no negatives).
Q: Did the points cost change for Power Weapons?
A: Generally the same, per units choices.
Q: Did the points cost change for Power Fists?
A: PF same.
Q: How much do Crusader Squads pay for Power Weapons?
A: 15.
Q: Can the Initiate in a Crusader Squad take a Power Fist?
A: Yes at 25 points.
Q: How does the limit for the extra power weapon in the Crusader squad work. Is it just 1 Initiate or is it 1 per X number of models in the squad?
A: 1 Initiate and then upgrade one to Sword Brother and you can get another.
Q: How do scouts look?
A: The scouts went down 2 points and they can now take a Storm as a dedicated transport. They mostly stayed the same.
Q: How about Marines?
A: Tactical Marines are 14 points each.
Q: What do Raven Guard get?
A: Raven guard get stealth and the ability to use their jump packs in the movement and assault phase.
Q: What are the Imperial Fists chapter traits?
A: IF get bolter drill and that allows them to re-roll any 1s, it does not work with sternguard special rounds. Also Devs and Centurion Devs get Tank Hunters special Rules with a +1 on damaging buildings.
Q: What did Salamanders get?
A: Sallies get to re-roll any failed armor saves from flame based weapons, also with their flame weapons they get to re-roll any failed wounds or armor penetration that fail to cause a penetration or glancing hit. Also any character gets to master craft one weapon for free points.
Q: What's up with the new tanks?
A: both weapons are S7. The Hunter is AP2 and has armorbane so it should handle most flyers out there.
Q: What do the Templars look like?
A: Vows are gone. BT come with Chapter Tactics just like all the other marine army. One allows you to re-roll to hits rolls and rending, when you're in challenges. The other one gives you Adamantium Will and Crusader. Also their ally matrix did not change.
Q: How do homebrew/unknown lineage chapters work?
A: If you're an unknow founding or a home brew chapter you can pick what Chapter Tactics you want.
Q: What's the situation with Crusader Squads?
A: The crusader squads are cool because you can have up to two power weapons in the squad, if you take a Sword Brother. The Initiates are fourteen points and come with bolter, bolt pistol, frag, and krak. You may exchange the bolter for a ccw for the price of free.
Q: Any new wargear (along the lines of auspex from DA codex)?
A: There is new wargear for Chapter relics, 6 of them.
Q: How high is the rate of fire for the other AA tank?
A: Stalker has RoF 4 and the Hunter has RoF 1.
Q: Can you please confirm whether or not pure bike armies are no longer legal to field?
A: No you can not. You get the option to take 5 bikes as a troop if your captain has a bike, also your command squad can have bikes.
Q: Are storm ravens/storm talons in the book. or are we required to use "Death from the Skies"?
A: Yes they are in the book and you do not need Death from the Skies.
Q: Do UM retain their "fall-back from combat and may act normally" ability? Thanks in advance!
A: No that rule does not exist anymore. Like all the chapters their Chapter Tactics are set.
Q: What is going on with the Emperor's Champion?
A: The Emperor Champion is and HQ choice and for his points will be a good character hunter. Those abilities no longer exist, they're just gone. The chapter Tactics they get are called "Accept any Challenge, No Matter what the Odds" and "Crusaders"
Q: Does special characters still add the USRs/special rules that they have in this codex to your army/squad? EX: Shrike and Infiltrate? Pedro and +1 Attack aura?
A: Yes some SC still have USR that boost their army.
Q: Is it finally possible to take jump packs for our command squads?
A: No, Only bikes.
Q: Can you confirm/disprove the "special" Rhino variants that were rumoured? EX: Medical, Recovery, etc.
A: Those do not exist. That was wish listing.
Q: Could you shed some light on the UM special rules?
A: Ultra marines are a little lengthy but they choose the doctrines of Tactical, Assault, or Devstator. The Tactical detachment re-roll ones, unless they're tactical marines and they re-roll all failed to hit rolls in the shooting phase. The Assault detachment re-rolls charges, unless they're assault squads, bikes, attack bikes and they get fleet. The Devastator detachment get to re-rolls on snap shots and overwatch shots, unless they're Devastators and they gain relentless as long as they're not disembarking from a transport in the movement phase.
Q: Are there any special banners that can be taken? EX: Banner of Devastation from DA Codex, etc.
A: No, that is more wish listing. You can have the good old Chapter Banner.
Q: Did sternguard special ammo change at all?
A: Remained the same, SG went down to 22 points
Q: Are there any other scoring units besides sternguard, tac, and scouts?
A: Only Tac and scouts. SG if you take Kantor and 5 man bike squad if you take a Captain on a bike.
Q: Any changes at all to the Black Sword or is the EC just some sort of challenge monkey now? I wonder what "for his points will be a good character hunter" could mean.
A: EC has an AP2 sword striking at initiative and if you add the BT Chapter Tactics be becomes a challenge machine. He also has 2+/4+.
Q: Thank you so much, a final question, the BT situation sounds like we were better off with a 4th ed codex, do the special characters give anything special? What does Helbrecht and Grimaldus look like and do for the army?
A: No they do not add anything. They've been basically upgraded to 6th ed. For a BT will be happy with all the options they will have.
Q: Just out of curiosity, does Accept any challenge give them rending in Challenges, or allows them to reroll rending throws?
A: They have rending.
Q: Is there any way for Templars to have access to CC boosting USRs via characters?
A: Once per game Helbrecht can give Hatred and Fleet in the Assault phase. It only works on units with Chapter Tactics(Black Templars)
Q: Any idea if the Champion is still BT-only or they opened it up for other chapters that have them in the fluff (IF and CF for example)?
A: EC are only for BT armies.
Q: Is that 3-5 man bike squad as troops, or 5-10 man bike squads to count as troops? Also, is the attack bike still an upgrade to a bike squad, as well as a separate choice?
A: Its a 3-5 man. You can upgrade one to an attack bike.
Q: how big can a crusader squad be?
A: Up to 10 Initiates and up to 10 Neos.
Q: what USRs do Helbrecht and Grimaldus provide?
A: Grimaldus gives Zaelot
Q: what units are restricted to Templars?
A: Only librarians
Q: how do Castellans work?
A: You pick either a SM captain, Chapter Master or Termie Captain.
Q: Does the Emperor's Champion's sword still have the +2 to strength in addition to being AP2?
A: Yes if you pick that stances, but counts as two-handed. the other stances gives you rending.
Q: And does the 4++ invulnerability now work outside of close combat, too?
A: Yes he is always 2+/4+.
Q: can castellans/marshals take command squads
A: Yes they can take command squads, but they are just Captains now.
Q: can Helbrecht take an honor guard
A: Yes because he is a Chapter Master
Q: what USRs and where in the Force Org chart are normal chaplains
A: Chaplains are HQ and Zealot.
Q: which HQ choices actually take up a slot, and which ones don't
A: Chapter Masters, Captains, Chaplians, and Librarians. BT can not take librarians.
Q: did the costs of dedicated transports change?
A: Only major change to dedicated transports is the Storm moving there.
Q: also, do you mind sharing any changes to devestator costs or the potential load-outs for tac squads?
A: Devs went down. Close to Dark Angel book.
Q: any way to get 2 special weapons?
A: No way to get 2 specials.
Q: Are grav weapons solid shots or blast? Do they have any other special rules ex: haywire?
A: Solid shot and they have concussive
Q: Any improvements to dreads?
A: Dreads are basically the same.
Q: Are the whole range of Ultramarines Special Characters still in there?
Calgar, Tigurius, Cassius, Chronus, Telion, and Sicarius?
What do they do nowadays?
A: Yes all Ultra characters are in and are Virtually the same. Calgar can take three Warlord traits and went up in points. He's a beast.
Q: If BT indeed use regular SM Chaplain entry, do the chaplains have two or three wounds, and two or three base attacks?
A: W2 A2
Q: Does Lysander give any special rules?
A: No. He went up in points but he is still gnarly.
Q: Can Sternguard become Troops?
A: No they can not. Kantor allows them to be scoring.
Q: Does Lysander still have Eternal Warrior?
A: Yes, he still has EW.
Q: You covered BT, UM, Ravenguard, Fists, Salamanders, and Iron Hands. Is that all of the chapters? Or are there more special chapter rules for other chapters?
A: If you play a successor chapter you will use the Chapter Tactics of the Founding Chapters. The codex covers a lot of the successor chapters.
Q: So to confirm, you can't take an all bike army?
A: Yes but you have to take 2 captains so you can get two bike squads to be troops.
Q: Any change to Honor Guard?
A: They went down in points. That is their big change.
Q: Is there any way to get an extra attack on tacticals? Such as a combat blade?
A: There is no way to do that.
Q: Did Vindicators change in price or function?
A: Right about same points. No big change, basically the same.
Remember that CF with use the Imperial Fist Chapter Tactics.
Vanguard Veterans are 19pts without jump pack and 22 points with jump pack. Heroic Intervention does not work the same as last codex.
Q: Can we just get the whole Centurion statline out of the way once and for all?
A: WS/BS 4 S/T 5 W2 I4 LD8/9 Sv 2+
Q: Any changes to Shrike or Kor'sarro?
A: Shrike can only infiltrate with jump infantry.
Khan give scout to bikes and mounted troops. His bike does D3 Hammer of Wrath hits.
Q: For salamanders. Do flame weapons include melta and flamestom cannon. Also what does vulkan do for the army?
A: Only for flame weapons covered on page 56 of the Rulebook. Meltas get twin-linked if you take Vulkan.
Q: For BT Chapter tactics, is the reroll and rending only in a challenge? Or is it reroll all the time and rending in challenge?
A: Yes that is only in a challenge. When in a challenge you get to re-roll your To Hit rolls and all attacks have rending.
Q: How many attacks do the Centurians have?
A: 1A and Sgt 2A. The drills give a bonus attack to the assault version...
Q: Would you happen to know if the capacity on the land raider is still 12?
A: LR = 10, LRC = 16, and LRR = 12
Q: Are there terminator command squads?
A: No Termie command squads.
Q: What buffs does Lysander have other than EW?
A: Gives all units in 12" with Chapter Tactics (IF), re-roll on morale and pinning test.
Q: So only characters benefit from the BT chapter tactic?
A: Yes for challenges. Your army also gets Crusader USR and Adamantium Will USR.
Q: What does Grimauldus specifically give? You mentioned Zealot, is that army wide?
A: No army wide rule. Zealot USR works for him and the unit he is in. If a units is within 6" of the servitors they get a 6+ invul.
Q: Any special characters for Iron Hands?
A: No Iron Hands Characters.
Q: Any changes to the Master of the Forge?
A: Master of the forge is almost the same. He will get "It Will not Die" USR and a 1+ to Blessing of the Omnissiah from the IH Chapter Tactics.
Q: Is it possible to give the MoF invl save now? < big iron hands player wanna run a themed force with ironfather HQ but i think ill need the invl for CC
A: Looks like 6+ FNP will be the best you can get unless you take a Chapter Relic, which gives a 6+ invul.
Q: Is that +1 to the blessing for IHs a specific rule of the MoF or part of the IH traits that applied to all techmarines?
A: +1 is only for IH Chapter Tactics
Q: And does bolter drill still work on all bolt weapons (minus the sternguards) or just rifles/combirifles?
A: All Bloters on page 56 of Rulebook and combi-wepon bolters. You can not use it on the special ammo that the sternguard use.
Q: What are the White Scars Chapter Traits?
A: +1 to jink save, Auto pass on dangerous terrain, +1 to Hammer of Wrath attacks, Hit and Run except for termies and both sets of Centurions.
Q: What does Khan do?
A: He gives Bikes and Transports the Scout USR
Q: What are the options for the Crusader Squads?
A: Crusader squads are basically the same as last BT. You get the option of a Sword Brother upgrade(Vet sgt). So you could put 2 power weapons in one squad. There can still be up to 20 models in one unit.
Q: Has Marneus Calgar changed at all?
A: Calgar gets three warlord traits, his armor does not prevent him from preforming a sweeping advance, and he went up in points. He's a supreme badass but you pay for it.
Q: Are those big fists on the shooty Centurions powerfists? What about the assault version- do they strike at initiative because they have Ironclad assault launchers?
A: Centurion Devs do not have PF. The Assult Centurions do strike at initiative, the drills are not unwieldy.
Q: Are black templar's still prohibited from allying with non-grey knight psykers? (Sanctified Psykers, Inquisitors with Psionics, etc)
A: BT are still Ally of Convenience. You will still follow the rule book.
Q: And does the Emperor's champion take up a force organization slot?
A: No.
Q: What chief librarian tigurius? Is going to give other pysker's a run for their money?
A: I think Tigurius is easily the most improved SC. He will be very tempting for Ultramarine players and he comes in relatively cheap. Overall A+ over last edition.
Q: Can the Emperor's Champion be taken as the Warlord?
A: Yes because he is taken as a HQ choice.
Q: Is Calgar above 300 points?
A: Calgar is 275
Q: Have TH/SS termies gone up in price?
A: TH/SS Terminators cost +5 points
Q: What're the rules for the Assault Centurion's drills?
A: S9 AP2 Melee, Specialist Weapon, armorbane, strikes at initiative
Q: What is Grimaldus' stat line like? Any variations from a standard chaplain? And does he have anything like Eternal warrior or IWND?
A: He has "It will not Die", no EW.
Q: Any special BT items or upgrades?
A: Nothing special for Black Templars, you just get the full access to the codex. So you get Vanguard, Sternguard, Centurion and so on. You have the ability to put multiple power weapons in crusader squads. One is a non-character which can not be challenged. You get to hide a power weapon.
Q: Is there any limitations to the EC? Can anybody take one?
A: EC can only be taken by BT and they're a HQ choice.
Q: Is a "Castellan" a BT sgt in a vet squad?
A: Castellans are gone. Vet Sgts are Sword Brothers.
Q: Mind a rundown of the 6 Chapter Relics?
A: he relics consist of two swords, one bolter, set of armor, one storm shield and one banner.
Q: Are there Space Marine Warlord Traits?
A: Yes, one chart for all armies.
Q: Does Imperial Fist Bolter drill give rerolls to hit and to wound of 1? Or just to hit?
A: To hit rolls of 1's.
Q: Is Telion cheaper/different?
A: Telion is the same points and all updated with sniper rules for 6th
Q: Same with Chronus? Is he worth considering now?
A: Chronus is cheaper but still not worth it. Just increases the BS by 1
Q: Is the basic Chapter Master differentiated from a Captain with more than orbital bombardment?
A: CM has A4 and W4 and access to honor guard as command squad.
Q: Does the command squad of a master have better/different options than a captain?
A: It's Honor Guard.
Q: Is the Storm Raven more expensive in these new rules? Different in any other ways?
A: Storm Raven stayed 200 points.
Q: What sort of special tricks does Tigirius bring to the list?
A: Tight is ML 3, knows all disciplines, he can re-roll his dice when determining his psychic powers, he can re-roll reserves(even successful ones), HoH is a psychic hood and he can re-roll failed psychic test.
Q: are drop pods still 12 to a pod?
A: Dop pod is back to 10.
Q: Landraider redeemer the same?
A: LRR is 12
Q: How is Heroic Intervention different?
A: They do not get the penalty for disordered charge and Sgt auto passes initiative check for Glorious Intervention.
Q: Two small questions on the new tanks: what are their AV values? And do either of them have interceptor?
A: AV 12 12 10 and no interceptor, I repeat no interceptor.
Q: Do the Vanguard Veterans still get to assault the turn they deep strike jump packs then?
A: No. That rule is gone.
Q: How many wounds and attacks does Grimaldus have?
A: Grim is W3/A3
Q: And are Reclusiarchs in the codex?
A: Reclusiarchs are gone. There is one Chaplain to chose from.
Q: For those with non first founding chapter & BT, is there a system of making your own chapter tactics(like the chapter traits from the 4th edition codex)?
A: No. You will have to chose out of the Chapter Tactics provide.
Q: Did the predator tanks and devestators have their prices modified in the codex?
A: They both got point decreases.
Q: Is the old Power Armored Marneus Calgar mini nonexistent?
A: He's in Artificer armor. For 10 points more he gets Termie armor.
Q: Are there any new Ultramarine Characters?
A: No new characters.
Q: Does Orbital Bombardment still exist?
A: Yes
Q: Is Calgar's Termie Armor the same? Built in Teleport Homer, or does it do anything special?
A: Same, but let's you sweeping advance in Terminator Armor and still has homer.
Q: There are so many BT on because we are getting screwed by GW who is basically trying to make us in to a lame variant of a codex chapter, something we are definitely not. The more I read, the less I want to continue playing 40K.
A: I think the BT are better. You have more options than you know what to do with and most if not all of your troops are cheaper. It's not that bad.
Q: More options but if CC crusaders are not getting any bonus in CC then BT are WORSE in CC then with the 4th ed book and because termies will get 1 less heavy weapon in a squad of 5 BT Gunline will have less missiles
A: Those things had gone they way of the dodo bird a half a decade ago. Even if they got their own dex there ways no way that you were still going to get two heavy weapons in five termies and other outdated rules. Squads are just as good as there 4th codex iteration. They're cheaper, they come with frag/krak grenades, up to two power weapons, 2 flyer types, and the list goes on. There are far more pluses than minuses. If you were banking on rules that are old and outdated then you will be disappointed. If you look at all the options then you will be excited about the possibility and the flexibility that the new dex offers.
Q: Ironclads the same?
A: Ironclads are the same.
Q: About Honor Guard, have they gotten cheaper? Has the chapter champion got more bad ass or is he still...meh?
A: Honorguard are cheaper and the company champion is the same, at least he's cheaper.
Q: landspeeders the same? Or similar to the dark angels cost wise? Doubt they get 1-5 too.
A: Speeders are 1-3
Q: What about Cassius and Sicarius?
A: 1)Sicarius is 15 points cheaper and basically the same.2)Cassius is 5 points more.
Q: Any change regarding the Whirlwind?
A: Nope. Missiles do the same and its 65 points.
Q: Does IF bolter drill only apply to boltguns/bolt pistols (minus special ammo) or does it apply to hvy and hurricane bolters as well?
A: It works on every bolter on page 56 of the rule book. Hurricane bolters already get a re-roll and you can't re-roll a re-roll.
Q: Can you give the full breakdown of grav-weapons? S value? how do they work v. vehicles? difference between grav gun and grav cannon?
A: Grav weapons wound the target based on their armor save. For example a terminator has a 2+ save so they would be wounded on a die roll of 2+. Against vehicles roll a die, 1-5 does nothing and on a 6 the vehicle is immobilized and loses a HP.
Q: Did the Codex Powers change?
A: They use the psychic powers out of the rule book, so null zone and the other powers are gone.
Q: What are te ranges on the new Grav Guns? Are they rapid fire?
A: Pistol: Range 12", Gun: 18" salvo 2/3, and Cannon: 24" salvo 3/5
Q: Did the dreadnoughts gain any rules (like the rumored Inspiring Presence)?
A: No, I think that's more wish listing.
Q: Do the Devs get Flakk Missles?
A: Yes. They have to pay and additional 10 points.
Q: Can Honor Guard get and invunerable now (storm shields)?
A: No.
Q: Is there some caveat to the first half of the UM tactical rule (like..i don't know,does not work on heavy weapons for example...) or is it just a plain better version of the IF one even without the extra bonus for tactical squads?
A: It will work on any weapon that rolls a 1, while the IF only works on bolter type weapons.
Q: How many points are the Scout Bikes?
A: 18 points
Q: Did they change the Cereberus launcher on the LS storm? used to be -2 leadership to enemies assaulted after disembarking.
A: It's not the same. It's range 18" S 2 large blast Blind.
Q: Do BT get Land Raider Redeemers as Dedicated, or only Land Raider Crusaders?
A: Just LRC.
Q: Out of intrest, is there anything in the book that stops BT from allying with a psyker? (I know they cant take one)
A: Im not seeing anything that will stop you from allying.
Q: Any change to the Sternguard ammo types?
A: Same as before
Q: Who can take the Grav Weapons?
A: Basically anyone who can take special weapons or pistol upgrades. They heavy one is only on the Dev Centurions.
Q: How much cheaper are Honor Guard exactly?
A: They dropped 25 points.
Q: Does the Signum still work the same?
A: Yes it give one member BS5
Q: So they actually gave the straight better rule to ultramarines (at least with other chapters they have different rules...Here it's just...better)...That makes me kind of sad.
A: Not really you have to invest a lot points into Tac squads and there essentially picking your army for you.
Q: Do you have the points cost for AA tanks?
A: Stalker = 70, Hunter = 75
Q: Do any units have Interceptor?
A: No.
Q: Has libby base cost decreased?
A: Yes, Psyker down to 65 points.
Q: Oh, do the Chaplains get any melee weapon options, or are they stuck with Crozius only?
A: They have other power weapon options and they can also have Chapter Relics.
Q: With the Ultramarines Chapter Trait do you choose, or is it based on how you build your army?
A: You choose but it will kind of force yourhand to build a certain way to take advantage of CT.
Q: Do Grav have haywire as some early rumors suggested?
A: Grav have concussive.
Q: On the stalker model it seems that its two weapon turrets can move seperatly, there was also a rumour before that they could split fire. Is there any indication of this or does the stalker simply have a s7 heavy 4 gun?
A: You're very astute. There is an option to fire at two targets with a lowered BS.
Q: What are the specs of the flame launcher on LoD with ignores cover USR?
A: All shooting attacks ignore cover saves.
Q: Do we get interrogator chappie/reclusiarch?
A: No, basic Chaplain for all.
Q: Did shooty Terminators get better/cheaper?
A: Heavy Flamer went up in points, while assault cannon and cyclone saw a same points decrease.
Q: How many points costs Tigurius now?
A: 165 points. Down 65 points.
Q: How much do ML 1 and 2 librarians cost?
A: ML1 = 65 and ML2 is a 25 point upgrade.
Q: Does Thunderfire Cannons get any advantage of IH Chapter Tactics? I mean, FNP or It never dies? Their techmarine gets de +1 on Omnissiah's blessing?
A: Yes the Techmarine would get FNP, +1 Omniissiah, and it will not die.
Q: Has auxillary grenade launcher changed?
A: 24" rapid fire.
Q: Are Tactical Squads basically the same as in Codex:DA, as far as organisation and equipment options go?
A: Yes
Q: Grav Amp lets you reroll wounds, that's the only information on it that has come out so far.
A: Grav Amp allows you to re-roll failed wounds and armor penetration with grav weapons.
Q: Are Vanguard Vets for sure FA or Elites?
A: They are elite.
Q: Does Vulkan get Eternal Warrior?
A: No.
Q: How many points is Vukan and does he still mastercraft Thunder Hammers?
A: Vulcan is 190 and he no longer upgrades thunder hammers to MC.
Q: Can you mix your army. Like have some units be ultra marines and others be salamanders?
A: Yes. They're allowed to ally out of the same codex.
Q: Can Independent Characters (captain, chapter masters, techmarines,etc) take centurion armour as part of their wargear?
A: No, that is not a wargear option.
Q: Can non-Black Templar armies (homebrew/unknown founding chapters) choose the Black Templar Chapter Trait? If they can do they have to take Crusader Squads instead of Tactical Squads?
A: The writing on it is a little vague. I would say yes but it may need a FAQ to clear it up.
Q: Any Salamander Relics?
A: No Sally Relics. The are space marine relics shared by all chapters.
Q: Any idea how grav weapons work against units with mixed armor saves ie Dlord + Wraiths?
A: It does not but I would figure you would wound on the majority armor save.
Q: And do Chapter traits work for allied detachments?
A: No, some SC characters have abilities that effect other units but they must have the same CT to receive that bonus.
Q: Any new pieces of common wargear like DA got (auspexes, infravisors, power field generators, etc.)?
A: Mostly grav weapons, Omniscopes, new weapon types for the AA weapons and generally moving wargear to be inline with 6th Ed.
Q: I keep hearing Vulkan twinlinks Melta and is the same, although it would be a mercy if someone came out and said there are no MC thunder hammers. Can you please confirm? Also I just saw on Natfka that Sallies get to re-roll armour saves from flame weapons including Melta- does this mean invul saves as well?
A: 1)Vulkan TL meltas
2) He does not master craft TH anymore.
3) Only works on flame weapons which are on 56 of the Rulebook.
Q: How many points for Kantor and Vulcan?
A: 1)Kantor 185
2)Vulkan 190
Q: Sorry - meant if you have an allied detachment of say Ultramarines with Tau, do the Ultramarines still benefit from CT despite being Allies?
A: Yes, their abilities will work on that detachment. They do not lose CT for allying.
http://www.heresy-online.net/f…php?p=1397751#post1397751
Q: Do the AA tanks have to snapshot at ground targets (i.e. do they only have skyfire, but no interceptor?)
A: AA tanks do not have interceptor.
Q: Does honour guard get to keep both their weapon and 2+ save for their new low price?
A: HG get Arti armor and power weapons.
Q: Does Helbrecht gain Orbital Bombardment?
A: Helbrecht does not.
Q: Does Kantor still keep his 12" +1A bubble?
A: yes Kantor does.
Q: Thanks for the answer, do crusader squads have any other special rule besides ATSKNF and Chapter tactics?
A: No BT do not.
Q: How many points is a LS typhoon?
A: Typhoon 75 points
Q: How many points for a Dakka Pred/Las Pred?
A: Las 140 and Dakka 95
Q: Did they reduce the cost of the Captain?
A: Captain is 90
Q: Can models with different chapter tactics be in the same detachment? i.e. Can I take UM and IF in the same primary army then ally in some DA if I wanted them?
A: No they would have to ally those detachments together.
Q: How does work sergeants on tac squads? there is an extra cost for sergeant and veteran sergeant like dark angels?
A: Same as DA
Q: Any changes on attack bikes in cost, size of unit, etc.?
A: Attack bikes are now 45
Q: Is there any unit or weapon in the new codex with Interceptor rule?
A: No
Q: Any changes on Land Speeders?
A: Same
Q: Are crusader squad availabe to other chapter tactics than BT?
A: No
Q: Do Kantor and Helbrecht both have W4 A4 like the generic chapter masters now apparently get?
A: Yes
Q: Are Lysander's stats the same, wounds and such?
A: Same
Q: Legion of the damned weapon costs and special rules?
A: Went down and all their shooting attacks ignore cover.
Q: Can you go a little bit deeper into what the Chapter Relics are?
A: Going to cover on the show.
Q: Am I right to assume that generaly speaking, the costs of units and vehicles that are also in the DA book are the same as they are in that book?
A: Pretty close to each other.
Q: Is the Storm Talon the same cost as in Death from the Skies?
A: Yes.
Q: Can you use characters from a different Chapter than the one whose trait you are using? In other words, can I make an Iron Hands chapter but still use Tigurius, for example?
A: No.
Q: Does the Tactical trait affect only infantry units or does it affect vehicles too?
A: Yes.
Q: Do SM get their own Warlord Traits table, and if so, what are the traits?
A: Yes, we will cover it on the show.
Q: Does Calgar get to pick his traits or does he just get 3 rolls on the tables?
A: Three rolls on the chart, re-roll doubles.
Q: how do Grav weapons work on models who don't have armor saves (like Daemons)?
A: I would say a 5+, might be FAQed.
Q: Any change to shotguns?
A: Shotguns S4 assault 2.
Q: When you say you can ally out of the same codex, is that through the actual ally rules, or that you can mix two armies and their Chapter tactics?
A: You have to ally the two detachments.
Q: Raven Guard CT: is Stealth handed out to Vehicles too?
A: Yes, models in the detachment gain stealth.
Q: Khan: How much does he cost? How much does Moondrakkan cost?
A: Khan 125 and bike 25.
Q: Has the war gear for normal terminators changed .... Ie Can they take combi weapons?
A: No
Q: Any improvements to regular captains not previously mentioned? ie cheaper or wargear options besides the relics?
A: Pretty close to the same.
Q: Terminators of either type cheaper?
A: No.
Q: Scout bikers still lay mines or is that different?
A: Yes.
Q: Can we get elaboration on the Stalker? All I know right now is "S:7 Heavy4"
A: S7 AP4 Range 48"
Q: Can it split fire or something?
A: You can split fire
Q: Any special rules, or is it basically just two glorified AA-Autocannons?
A: Glorified Autocannon
Q: What is the range on the Hunter's gun?
A: 60"
Q: The Ultramarines' Tactical Doctrine only re-rolls 1's for shooting, right?
Q: Have Tigurius' stats changed at all?
A: Stats are the same.
Q: Does a bike Captain only make a bike squad a Troop if it numbers exactly 5 bikes, or or can it be a full "8 man + attack bike" squad?
A: At least 5 bikes can be up to 8.
Q: Anything changed with assault squads? Can they be taken as troops?
A: 17pts and can't be troops.
Q: Can command and honor guard take jump packs?
A: No.
Q: Do librarians have invuln saves? If not, can they buy them as upgrades?
A: Only in Terminator Armor.
Q: Do any of the characters or chapter tactics give fearless or stubborn?
A: No
Q: What about assault squads? Did their cost decrease a little too? Can they finally take meltaguns?
A: 17 Points and No Melta Guns.
Q: So for clarification on the bikes: any 1 bike unit of at least 5 models (of which one may be upgraded to an attack bike) can be a troop choice per captain on a bike in your army?
A: Correct.
Q: How many base attacks do Centurions have?
A: Centurions have A1. Centurion Sergeants have A2.
Q: Beyond being 15 pts cheaper, any changes to Sicarius?
A: You get +1 to reserves and no longer seize the initiative on a 5 or 6.
Q: How many power weapons can a Crusader squad take (besides the Sergeant) and is there an option to take a pair of lighting claws (either for normal BT marines or the Sergeant)
A: Power Weapon or Power Fist.
Q: Just to make sure I got it right, Honor Guard get: artificer armour, power weapon, Bolter and bolt pistol for 25 points? That sounds like a good deal even if they don't have a invul save.
A: Yes, but don't forget about the frag and krak grenades.
Q: Does the Ultramarine Tactical Doctrine trait (Rerolling Ones for non-tatical marines) apply to vehicles? (The answer before was unclear)
A: Yes, it says "models" in the detatchment. Vehicles are models.
Q: Does the rule for not taking non-chapter characters apply to Telion?
A: Telion is marked as an Ultramarine character and has CT(Ultramarines).
Q: Just to confirm, chapter tactics affect all models in a detachment, to include vehicles, unless otherwise stated, correct?
A: Yes.
Q: Lastly, is each gun on the Stalker Heavy 4 or is each gun Heavy 2?
A: Stalker is Heavy 4. There is an ability to fire at two separate targets. That will be covered on the next show.
Q: Does the Stalker and Hunter have Skyfire?
A: Yes, but they do not have interceptor.
Expugnatorgarde kann nach dem Schocken nicht mehr angreifen. Wenn's stimmt, dann:
Die Orden scheinen deutlich stärker voneinander getrennt zu werden: BCM, Chapter Tactics, Reliquien usw. wohl immer nur für ganz bestimmte Orden. Insofern spielt wohl nicht mehr SM, bei denen man alles durcheinander mischen kann, sondern wirklich Ultras oder BT oder IF oder ... Finde ich nicht schlecht, auch wenn es die Optionen natürlich einschränkt.
Liste war eben nicht vollständig, hab's editiert.
Hm, viele dinge klingen zwar ganz nice, aber vieles auch nicht. Teilweise irgendwie bekloppte Änderungen, wie z.B. bei der Sternguard. Diese sind jetzt billiger, aber die Kombiwaffen kosten jetzt 5pts mehr? Die Kombis waren ihr eigentlicher großer Trumpf, auf die Spezialmun kann man auch meistens verzichten. Das Tacs endlich wieder unter 10 Mann eine Spezialwaffe haben können, ist nötig und gut. Diese beiden Dinge nur als Beispiel.
Bei den Chapter Tactics bin ich auch noch unsicher was ich davon jetzt wirklich halten soll. Einige sind verdammt viel stärker als andere. Irgendwie habe ich das Gefühl, das wir viele SM mit SM allies sehen werden.
Oder viele neue Raven Guard Spieler, sie sich hinten einbunkern und ganz Raven Guard untypisch mit schweren Waffen und Panzern aus der Deckung feuern.
Die Kombis waren ihr eigentlicher großer Trumpf, auf die Spezialmun kann man auch meistens verzichten.
Wie bitte? Die Spezialmuni ist ihr großer Trumpf, diesen Kombiwaffen-Mist hätte ich auch anders und effektiver lösen können. Irgendwie spielst du die Protektoren gänzlich anders, wie es scheint. Lysander mit Sternguard war richtig tödlich, z.B. gegen Monster: 3+ treffen wiederholbar und auf 2+ immer wunden. Dafür kann man sogar die Spezialwaffen gänzlich weg lassen.
Der Imperator beschützt.
ZitatQ: So only characters benefit from the BT chapter tactic?
A: Yes for challenges. Your army also gets Crusader USR and Adamantium Will USR.
Ich muss mal eben weinen gehen.
ZitatQ: More options but if CC crusaders are not getting any bonus in CC then BT are WORSE in CC then with the 4th ed book and because termies will get 1 less heavy weapon in a squad of 5 BT Gunline will have less missiles
A: Those things had gone they way of the dodo bird a half a decade ago. Even if they got their own dex there ways no way that you were still going to get two heavy weapons in five termies and other outdated rules. Squads are just as good as there 4th codex iteration. They're cheaper, they come with frag/krak grenades, up to two power weapons, 2 flyer types, and the list goes on. There are far more pluses than minuses. If you were banking on rules that are old and outdated then you will be disappointed. If you look at all the options then you will be excited about the possibility and the flexibility that the new dex offers.
Also im Prinzip sind Nahkampf BT genau so unspielbar wie vorher. Dafür hab ich jetzt die volle Auswahl an Ballertrupps und Fliegern. Die Chapter Tactics der BT sind, meiner Meinung nach, Lächerlich. Die bringen überhaupt nichts. Naja, mal auf den Codex waren und gucken welche Möglichkeiten es da für die anderen Orden gibt. Denn muss ich halt meinen eigenen Schwarz/Weiße bemalten Orden spielen.
Sehr traurig das Ganze.
Steht da oben eigentlich irgendwas über Cenobiten? Ich weiß nicht wie die auf englisch heißen. (Aber ich denke mal, dass es die, so, nicht mehr gibt wa? )
Wie bitte? Die Spezialmuni ist ihr großer Trumpf, diesen Kombiwaffen-Mist hätte ich auch anders und effektiver lösen können. Irgendwie spielst du die Protektoren gänzlich anders, wie es scheint. Lysander mit Sternguard war richtig tödlich, z.B. gegen Monster: 3+ treffen wiederholbar und auf 2+ immer wunden. Dafür kann man sogar die Spezialwaffen gänzlich weg lassen.
Yo, da sprichst du aber eben die einzige wirklich nützliche Spezialmunni an. Ich hab die Sternguard auch sehr oft mit Lysander gespielt, gegen big bugs auf jeden Fall sehr nice. Trotzdem, diese Kombo war ziemlich selten, nicht nur wegen Lysanders Punktekosten. Ich bleibe dabei, der Trumpf der Guard waren ihre Kombiwaffen. Und wie es scheint, funktioniert ja nicht einmal mehr der Bolterdrill der IF für die Spezialmun der Sternguard. Das ist schon ziemlicher Mist.
@SG:
Ihr größter Vorteil war in meinen Augen die Kombination aus den günstigen Kombiwaffen und der Spezialmunition.
Was jetzt effektiv für selbe Leistung 2 Punkte mehr kostet. Was in den meisten Fällen wohl nicht ins Gewicht fällt, da viele Sachen auch billiger werden, bzw. flexibler werden. Wie z.Bsp. 5er Taks mit Spezialwaffe oder sogar schwerer Waffe.
Bin noch am lesen aber das zu den BT ist echt zum weinen...
Was mich am meisten aufregt: Dass niemand zu verstehen scheint, warum es so schlimm ist. Ja sie bekommen Zugriff auf all die tollen Spielsachen. Aber was dabei vergessen wird: Es gab nen Grund warum sie schon damals keinen Zugriff auf die Sachen hatten sondern ihren eigenen Kram. Und der war eben nicht besser, sondern anders und auf die Eigenheiten der BT ausgelegt. Und nicht darauf Einheitsbrei zu sein..
Jetzt hat man Zugriff auf all die tollen Sachen die man nie haben wollte statt Neuerungen wie all die Codices welche in der Zwischenzeit ein Update erfahren haben. Nicht mal bessere Ordenspriester in Form von Reklusiarchen sind mehr verfügbar. Im Grunde müsste man Blood Angels mit Space Marine Verbünden (bzw andersherum) spielen damit man wenigstens einen Teil des Flairs beibehalten kann..
Schon seltsam wie ich eine Armee betrauere welche ich nie gespielt, selten auf dem Feld gesehen habe und nur jemandem wichtig war, der inzwischen mit 40k aufgehört hat..
Ich bin ja dankbar für all die Änderungen welche GW in ihren Releases gemacht hat. Bin eigentlich begeistert von den meisten Neuerscheinungen. Vor allem die Erweiterungen haben sehr viel Potenzial. Aber zur Zeit scheint es so, als ob zumindest Black Templar noch seltener zu sehen sein werden. Mehr als Verbündete für CdI und einen Mob mit Neoniten wird man die wohl nie antreffen...
Ansonsten hört sich viel gut an, aber auch viel etwas... unausgegoren bzw unausgeglichen. Einige Chapter Tactics sind einfach eindeutig besser als andere. Salamander spielt man wenn überhaupt immer noch nur mit Vulkan. White Scars wären super wenn man mehr als eine Auswahl Bikes als Standard haben könnte (sind immer noch gut und auf jeden Fall besser als normale Salamander)
Und Imperial Fists haben fast das gleiche wie eine der Ultramarine-Varianten, nur im Grunde schlechter. Panzerjäger ist zwar niedlich, aber da nimmt man normalerweise halt Melter in die Armee statt sich ein paar Spezialwaffen zu sparen..
Viel, viel gutes, aber auch einiges was ich atm nicht nachvollziehen kann. Mal sehen wie der Codex sich dann auf dem Feld zeigt
Ansonsten hört sich viel gut an, aber auch viel etwas... unausgegoren bzw unausgeglichen.
Also, im Grunde alles wie immer bei GW!
Deinen Frust bzgl. der BT kann ich nachvollziehen, allerdings denke/hoffe ich, dass er durch die stärkere Charakterisierung der anderen Orden etwas aufgefangen wird. Wenn man mittels Ordenstaktiken, BCM und Ausrüstungsgegenstände viele verschiedene Konzepte spielen kann, die zudem zum Fluff der verschiedenen Orden passen, dann wäre ich sehr zufrieden mit dem neuen Codex. Daher teile ich die "Einheitsbrei"-Befürchtung nicht so sehr, sondern hoffe, dass man immer noch klare Schwerpunkte setzen kann. Ob sich allerdings ganz Allgemein auf dem Schwerpunkt "Nahkampf" tragfähige Listenkonzepte entwickeln lassen ist für mich die große Frage und meine einzige wirkliche Befürchtung. Aktuell klingt's mir so also ob eindeutig Ballerlisten weiter gepusht werden und sich damit die 6. Edition noch einen weiteren Schritt Richtung Fernkampf entwickelt. Das finde ich persönlich sehr schade, da es (a) auf Dauer etwas öde ist und (b) damit das Spiel auf der Platte so gar nicht den Bildern in meinem Kopf (und 99% der Artworks) entspricht. Da habe ich immer die Vorstellung von kettenschwertschwingenden Marines, die sich durch die Reihen der Gegner metzeln um dann in einem kataklysmischen Zweikampf den finsteren Boss-Gegner niederzuwerfen.
Ob sich allerdings ganz Allgemein auf dem Schwerpunkt "Nahkampf" tragfähige Listenkonzepte entwickeln lassen ist für mich die große Frage und meine einzige wirkliche Befürchtung.
Diese Hoffnung können wir alle aufgeben, denn die 6. Edition ist eine Anti-NK-Edition und jede der letzten Neuerscheinungen hat das deutlich unterstrichen. Zuletzt ziemlich vehement die Eldar.
Genau das ist der Punkt, warum ich bisher nicht wirklich zufrieden mit den neuen Gerüchten bin. Es klingt für mich alles wie ein hohler Zahn. Wir verlieren elementare Dinge und gewinnen nur Luft hinzu. Bolterdrill für alle, aber kein Unnachgiebig mehr und die Sternguard darf nicht wiederholen. Als wenn man glaubt, die könnten dann ja zu stark werden? Das geht ja nicht. Space Marines müssen ja schwach bleiben bzw. noch schwächer, damit die anderen Codizes weiterhin auf uns herumhacken können bzw. nach dem Einstieg mit den SM gleich noch ein weiterer Codex gekauft wird, um eventuell auch mal in weniger optimierter Spielweise gewinnen zu können. Was die Eldar momentan mit nahezu jedem SM-Codex machen können, passt einfach auf keine Kuhhaut mehr. Servorüstungen sind ein Witz geworden gegen die Eldar und das ist mehr als nur unfair. Ich habe zumindest mittlerweile keinen Bock mehr, gegen irgendeine Eldararmee zu spielen, was eigentlich schade ist. Aber wenn ich nicht zu 100% optimiert langweilig spiele und die Rahmenbedingungen auch mal für mich sind, dann sehe ich keine Sonne, weder mit SM noch mit SW oder mit den BA.
Ja, das war schon ein wenig überzogen, aber im Grunde teilt es gerade meine Stimmung bezüglich der momentanen Codexentwicklung mit. Ich will hoffen, dass die Gerüchte oben oftmals enorm falsch liegen und es noch besser werden kann. Ansonsten sehe ich schwarz für die Benutzung dieses Codex mit meiner Legion. Allein das die Mischung zweier BCM in einer Armee nicht mehr möglich sein soll, grenzt schon an dermaßen großer Frechheit, dass ich wiederrum große Laune habe, dort jemanden bei GW mal gründlich den Kopf zu waschen.
Der Imperator beschützt.
Diese Hoffnung können wir alle aufgeben
Nooooooooooooooo Es heißt doch: Die Hoffnung stirbt zuletzt; nimm sie mir doch nicht! Wobei: Wir sind im 41. Jahrtausend, da ist Hoffnung eigentlich eh alle.
Okay, ernsthaft on topic:
Zitat von Black FistJa, das war schon ein wenig überzogen, aber im Grunde teilt es gerade meine Stimmung bezüglich der momentanen Codexentwicklung mit.
Ich denke, dass Deine Darstellung leider nicht sonderlich überzogen ist. Gegen Eldar habe ich persönlich erst einmal gespielt seit der neue Dex draußen ist, fand aber da die zwei Serpents und den einen Knight schon mächtig fies. Wie es gegen eine optimierte Liste mit sechs Serpents und drei Knights aussieht, will ich mir da lieber gar nicht erst vorstellen.
Das fehlende Balancing ist für mich persönlich aber gar nicht so sehr das Problem. Damit habe ich mich einerseits schon sehr lange abgefunden und andererseits habe zum Glück viele Leute die "harte aber vernünftige" Listen spielen, die beiden Spielern Spaß am Spiel garantieren. Worüber ich mich dagegen wirklich tiefgründig ärgere ist dieser von Dir angesprochene Punkt:
Zitat von Black FistSpace Marines müssen ja schwach bleiben bzw. noch schwächer, damit die anderen Codizes weiterhin auf uns herumhacken können
Ich erwarte beileibe keine "cinematic" Marines, die gegen alles und jeden gewinnen, aber mittlerweile haben die Astartes auf der Platte eigentlich überhaupt nichts mehr mit den Astartes im Fluff zu tun. Und da es die Space Marines waren, die mich mal vor vielen Jahren zu diesem Spiel hingezogen haben und mich immer noch dort halten, finde ich das einfach nur traurig.
Leider muss ich ganz allgemein sagen, dass der großartige Fluff leider nicht sonderlich gut in den Regeln umgesetzt ist. "Heroisch" ist im Spiel eigentlich fast nichts mehr:
- Nahkampf, die aus meiner Sicht fluffigste (und zudem unterhaltsamste Phase des Zugs, da beide Spieler voll daran beteiligt sind) spielt praktisch keine Rolle mehr
- BCM nimmt man mittlerweile nur noch um Sonderregeln zu verteilen oder um Einheiten auf dem Armeeorganisationsplan zu verschieben, aber nicht um Gegner zu erschlagen.
- Generische HQs haben sich auf Scriptoren reduziert, da die -- ja was wohl -- Sonderregeln verteilen und ballern können
- Auf (Veteranen-)Sergeants verzichtet man am Besten komplett. Wer ihnen noch so ikonische Sachen wie Energiewaffen kauft, der scheint schon nicht mehr ganz zurechnungsfähig zu sein.
- Cybots: Sollten bloß nicht in den Nahkampf kommen, denn da sterben sie wie die Fliegen.
- Sturmtrupps, Khorne Berserker, Todeskompanie und Co: Stehen sich erst im Fahrzeug und dann davor die Füße in den Bauch.
... ich könnte die Liste ewig fortsetzen.
Mein momentanes Problem mit 40k ist einfach, dass "Feel" und "Fluff" einfach zu weit auseinanderfallen. Zu Anfang der 6. Edition war ich von den neuen Regeln recht begeistert, mittlerweile empfinde ich die Marginalisierung des Nahkampfs aber sehr problematisch, da sie einfach diametral dem entgegensteht wofür 40k für mich steht. Und, wie Du sagst, deuten die Gerüchte zum SM-Codex leider darauf hin, dass es weiter in die Richtung geht.
Ich will hier aber auch nicht zu negativ rüberkommen; auf einige Minis (Veteranen, TT) freu ich mich z.B. sehr!
In solchen Momenten freue ich mich immer, daß es bislang das Sammeln, Basteln und Malen war und ist, das mich am Hobby begeistert und das Spiel nur ein mehr oder weniger angenehmer Nebeneffekt. So muß ich mich über solche Dinge nicht so sehr ärgern, sondern kann mich dran freuen, daß es neue Modelle und Bits gibt ... Schade ist aber, daß - wenn diese Tendenz stimmt, was zum einen die beständige Rüstungsspirale, das andauernde Verschieben des Focus, um immer wieder aufs Neue die Spieler zum Kauf neuer Einheiten zu zwingen und die immer kürzer werdenden Abstände, bis neue Codizes oder neue Regeleditionen erscheinen - ich den Spaß am Spielen niemals finden werde. Ich bin da nämlich eher langsam unterwegs: Mir erschließen sich Regeln nicht beim ersten Durchlesen, ich muß sie immer und immer wieder angewendet haben, bis sie sitzen. Und ich habe vielleicht ein Mal in vier bis acht Wochen Bock auf ein Spiel, bei der Geschwindigkeit werde ich niemals irgendwas kapieren, weil sich die Gegebenheiten schneller ändern, als ich sie lernen kann.
Das ärgert mich viel mehr als einzelne Regeln, die sich ändern: Daß ich mich in immer kürzeren Abständen auf Veränderungen einstellen soll, und daß ein angenehmer Zeitvertreib so für mich in Streß ausartet.
Ich habe die Hoffnung, daß die Kriegsherren Begabungen auf jeden Orden zugeschnitten sind. Vielleicht ... ja vielleicht ist das mit den jeweiligen Ordens Eigenschaften abgestimmt und unter dem Strich relativ ausgeglichen.
Space Marines müssen ja schwach bleiben bzw. noch schwächer, damit die anderen Codizes weiterhin auf uns herumhacken können
Na das würd ich mal noch abwarten.
Die Space Marines werden allgemein billiger und kriegen noch Armeeweite Sonderegeln die sie vorher nicht hatten und davon auch noch ganz verschiedene, so dass der Gegener es nicht so einfach haben wird sich genau drauf einzustellen. Sagt keiner dass amn immer den selben Orden spielen muss.
Und die Centurions scheinen mir auch zeimlich übel zu werden für ihre Punkte.
Und dann gibts da noch die neue Grav-Gun. Also die Pistole für den Sargeant würd sich doch mal echt lohnen (im Gegensatz zur Plasma kann man suich nicht die Finger verbrennen).
Ich glaube nichrt dran dass die SM nicht kompetitiv sein werden.
NUR Nahkampfarmeen werden wohl beim aktuellen Regelwerk nicht sonderlich effektiv sein. Das kann man aber nicht allein dem Codex anlasten.
Imo ist das mit dem Nahkampf soweiso bischen übertrieben. Das gehört imo mehr zu Fantasy oder zu ner sehr Speziellen armee wie Tyraniden, Dämonen (oder abgefreakte Khorne-Anhänger). So lange ich ne Knarre bekommen kann werdd ich die auch benutzen und erst nen schwert zeihen, wenn es halt nicht mehr anders geht. Aber auf gar keinen Fall gehe ich im 40. Jahrtausend ohne Knarre in den Krieg!
Wenn man eine SM Nahkampfarmee haben möchte müsste man sich erstmal was einfallen lassen warum die ihre Knarren im schrank gelassen haben. Und dann bräuchte man spezielle Truppen in denen auch Taktische alle nen Kleien Schild und ne vernüftige Waffe dabei haben oder Sonderegeln wie rüstungsbrechend aufgrund der großen Kraft duch die Sevorüstung etc.
Aber normale SM müssen effktiv kämpfen, weil sie wenige sind und es geht halt schneller auf 5 m einen Feuerstoß in die Gegener zu punpen als zu jedem einzeln hinzulaufen und ihm den schädel einzuschlagen.
(BTW: Bin gespannt wie sie das bei den Tyras machen werden. Imo bräuchten die in Synapsenreichweite alle FNP damit auch mal nen Hormagant beim Gegner ankommt (von fehlenden Fragment-Granaten will ich gar nicht erst anfangen))
Ich weis das kann man anders sehen, also bitte nicht auf den Schlips getreten fühlen
(Ich hab Tyras weil ich ne Nahkampfarmee haben wollte, klappt nur leider aktuell nicht so gut, find ich auch doof)
Wenn man eine SM Nahkampfarmee haben möchte müsste man sich erstmal was einfallen lassen warum die ihre Knarren im schrank gelassen haben.
z.B. Weil sie Black Templar sind und voll geil darauf sind, die Gegner zu zersägen. Aber ich weiß worauf du hinaus willst, wobei ich finde, dass...
(...)auf 5 m einen Feuerstoß in die Gegener zu punpen(...)
auch als Nahkampf zählt. (Jedenfalls in meinem Kopf ^^)
Ich hab Tyras weil ich ne Nahkampfarmee haben wollte, klappt nur leider aktuell nicht so gut, find ich auch doof
Darum hab ich mir auch Tyraniden als Zweitarmee zugelegt, ich hab schon geahnt, dass das mit den NK BT nix mehr wird.
also bitte nicht auf den Schlips getreten fühlen
Buhuhu, voll gemein bist du.
Buhuhu, voll gemein bist du.
Muhahah... Volle Kanne
Alles anzeigenZitat von »Calculon«
(...)auf 5 m einen Feuerstoß in die Gegener zu punpen(...)
auch als Nahkampf zählt. (Jedenfalls in meinem Kopf ^^)
Ja richtig für mich auch. Aber warum zum Teufel darf ich Pistolen nicht richitg benutzen (Plasma S7) oder beim angriff schießen mit SCHNELLfeuerwaffen. Wo ist denn da der unterschied zu Sturmwaffen? Sind das LANGSAMfeuerwaffen oder was?
Najs, nächste Edition vielleicht ganz vielleicht
naja. nahkampfvolk hin oder her. ich empfinde es so, als würde ein nahkampfvolk, welches sich darauf auch verlassen können müsste, mind. kg6 aufwärts bei ini 6 aufwärts und entsprechender attackenanzahl haben. das seh ich imo nicht. geht allein von den stats her schon nicht, denn andere völker zahlen monsterpunkte für trupps mit derlei befähigung.
ich würd mich über kleine kinkerlitzchen freuen. kettenschwerter auf 6 wieder rending oder so. super!
ich muss zugeben seit ich meine templer nicht mehr nahkampfoptimiert gestellt habe, sondern 2 lrc, 4 typhoonspeeder und cyclone werfer ect, da ging es dann auch wieder gut mit nach vorn. allerdings ist da nichtmehr viel "temply" bei. und es wird schnell langweilig.